Veerkracht versus Genieten

26 maart 2023 - Golokwati, Ghana

Dag 3: op tijd aan het ontbijt want we hebben weer een vol dagprogramma. Het ontbijt, ook dag 3 weer een ei 🙃 maar deze keer niet op de boterham maar een boterham in een ei. Een Ghanees wentelteefje met koffie, thee en witbrood. Nix mis mee en alweer benieuwd naar de ei-variatie van morgen.

Op naar de dovenschool, de kinderen daar zijn intern en blijven voor ons zaterdag zodat we rondgeleid kunnen worden, les krijgen in gebarentaal en met de directrice overleggen waar zij haar ‘donatie’ aan wil besteden. Na een rit van 45 minuten komen we aan bij een, zo het lijkt, dichte school. Onze host gaat bellen maar de directrice neemt niet op. Dit is minstens verdacht. Inmiddels voetballen ⚽️ onze studenten al gezellig op het schoolplein. Na wat heen en weer gebel krijgen we te horen dat de directrice ziek is en de kinderen naar huis zijn gestuurd. Een flinke teleurstelling voor ons allemaal. Maar de veerkracht is optimaal. Ach dan hebben we meer tijd bij de waterval. Hop de bus in en doorrrr! Snel nog even de supermarkt in. We stoppen bij de start van de route bij een leuk restaurantje waar de springrolls, het verse fruit en  ananas sapjes🍍 gretig besteld worden. Ik heb het idee dat studenten hele dagen kunnen eten. Op naar de start van de waterval route. Het loopt even wat hectisch maar hier weer de veerkracht. Om de berg op te mogen moet er eerst betaald worden, dan weer niet, dan een paspoort uh hoezo gaan we de grens over, dan je naam op een lijst, dan toch weer niet….. oja we zijn in Ghana. We zijn goedgekeurd, pakken de gids (gidsje van 1 meter 60 🤣) bij zijn oren en gaan op pad! Binnen No-time zitten we midden in het groen. Planten die wij in de huiskamer hebben staan,zijn hier meters hoog. Maar heel  bijzonder zijn de ananasstruiken en de cacaoboom. Prachtig! De route klimt iets maar voor iedereen goed te doen. Na een uurtje hobbelen komen we uit bij een meters hoge waterval. Geweldig mooi en imponerend. Op een enkeling na is iedereen in het water, nog een beetje onzeker maar nadat twee die-hards (ik noem geen namen maar PH uit Numansdorp was de ene) zich onder de waterval scharen en er verder niets gebeurd, komt de rest van de meute ook in beweging. Genieten met de grote G. Op de  hoge rotsen naast de watervallen bevinden zich duizenden vleermuizen 🦇 die af en toe als grote donkere wolken wegvliegen en……. Links en rechts ook wat laten vallen 💩 Geen stress niemand gewond geraakt van een vleermuizen poepje. Studenten vermaken zich prima en instagram staat vol met schitterende poses. Voor mij niet weggelegd, ik krijg nog wat advies over een ‘filtertje’ maar besluit maar gewoon niet te posten. Duidelijk gevalletje van generatiekloof. De wandeling terug is weer mooi, de groene wereld ziet er op de terugweg toch weer anders uit. Heidie en Marcelien zetten nog even potje met vet 🎶 en mijn tante uit Marokko 🎶 in maar ook hier een gevalletje generatiekloof. We rijden terug over een heerlijk strakke asfaltweg en zijn snel terug in Golokwati. Het is wknd dus we pikken een terrasje. Een aantal dames hadden onderweg al een mooie lap stof gekocht, de andere enthousiastelingen gaan hier op pad. Morgen en maandag brengen we de  stof naar de naaister die er een jurk of rokje van maakt. Custom-made

Vanavond  eten we buiten, een heerlijke vibe onder de bomen. Rijst met kip en een frisse salade met als toetje ananas. Verwennerij! Vanavond mogen de studenten, met de begeleiding in de buurt, of naar het terras of naar de ‘disco’. Opgetut en aangekleed op pad! Helaas de eigenaar van het terras had vanmiddag waarschijnlijk zijn omzet al behaald dus heeft de tent gesloten. En de eigenaar van de disco……geen idee waarom…. had vanavond ook andere plannen. Veerkracht? … de rek is er even uit. Maar uiteindelijk terug in het guesthouse weer gezelligheid met een drankje en een snack uit de supermarkt. Iedereen die dit leest…. Trots op onze studenten hoor!

Wekkers worden gezet want zondagochtend om 07.00 uur begint de kerk ⛪️ dienst. Tja de pastoor heeft er nog een aan het einde van de ochtend. Dan begin je gewoon iets vroeger. Top idee! En we hebben wat aan onze dag zeggen we dan maar.

1. Angelique de Jong:
    26 maart 2023
    Wat een belevenissen weer. Leven daar is zo heel anders. Mooie.ervaringen (voor de studenten).
  2. Kees ippel:
    26 maart 2023
    We hebben weer genoten van je verhaal
  3. José Voogt:
    27 maart 2023
    Leuk om jullie verslag te lezen. Veel plezier en succes nog allemaal.
  4. Marlon Beekman:
    27 maart 2023
    Wat een prachtige ervaring voor onze studenten van Scalda. Niets is vanzelfsprekend en alles kan zo weer anders zijn. Omgaan met, en inspelen op.
    Veel succes met het tweede deel van de reis!
  5. Ilse:
    28 maart 2023
    Heel mooi, ontroerend en een successtory om te lezen, prachtig. Nog heel veel mooie ervaringen gewenst met jullie team. Superleuk om jullie zo te volgen, tot later 🙏😘