Bananendag!

30 maart 2023 - Golokwati, Ghana

Daar zijn we weer en we zitten al op dag 7! De vermoeidheid wordt zichtbaar. Alle indrukken, het weer, de omstandigheden, het eten, geen regie over je eigen tijd vreet energie. Nog een paar diarree gevalletjes maar met de juiste pillen 💊 van de Etos weer snel onder controle. We starten met wederom een ei- variatie. En voor het eerst een dubbeling, ei met een boterham erin. Vandaag een spannend onderdeel we gaan lesgeven op de basisschool. Onze organisatie de ‘Ghanagangers’ hebben materialen ontwikkeld op verschillende thema’s: Hygiëne, familyplanning (sexuele voorlichting) en Engels. De lessen zijn gevisualiseerd op mooi platen met plaatjes en er zijn uitgeschreven lessen bij. In groepjes van drie gaan ze het voorbereiden. Ze mogen zelf het onderwerp kiezen. Bij het voorbereiden wordt er serieus gewerkt en de studenten bedenken zelf nog vanalles eromheen. Enkele groepjes durven de seksuele voorlichting wel aan. Ik vind het dapper! Zelf vinden ze dat er nog bij moet dat je nee mag zeggen en dat het ‘leuk’ mag zijn. Er komt nog ergens een condoom uit een koffer en de pil gaat mee als voorbeeld. De zoektocht naar een condoom is bijzonder want de aanname is dat alle mannen die toch in hun portemonnee hebben? Nou als je naar Ghana gaat dus niet 🤣 na een uurtje voorbereiding gaan we naar de school om weer ontvangen te worden door de directeur. Daarna krijgen alle 11 groepen een klasje. Het zit in de leeftijd van 4-17 jaar. Het is geweldig, de studenten pakken hun rol en de meeste meesters en juffen ondersteunen ze als dat nodig is. Ik loop mijn eerste klas binnen en wordt er emotioneel van, wat een kanjers! Ze vertellen en vragen, tekenen en schrijven op het krijtbord. We maken een rondje. Wat een prachtig project. De allerkleinsten zijn om op te vreten wat een dotjes. Hier worden de lessen tandenpoetsen en handen wassen gegeven. Ze hebben van internet een liedje gehaald en leren het zingend! Up and down, round and round, left and right het is prachtig om te aanschouwen. Alle kinderen krijgen een tandenborstel die ze ook meenemen naar huis. Andere onderwerpen zijn bijvoorbeeld nog de familie, de stad en kleding. Bij alle groepen krijgen de kinderen een klein krijtbordje daar kunnen ze bijvoorbeeld hun naam opzetten maar ook vragen op beantwoorden. Het wordt goed gebruikt. Bijzonder zijn toch de klassen met de seksuele voorlichting. En dan vooral wat ze als 16 jarige niet weten. De studenten krijgen het voor elkaar om een veilige omgeving te creëren waar langzaamaan steeds meer vragen gesteld worden. Het gebruik van het condoom wordt gedemonstreerd op een banaan en heeft de volle aandacht. 1 groep vraagt of de studenten aan het eind van de les op willen schrijven wat ze hebben geleerd. Het is soms onbegrijpelijk maar ook hilarisch te gelijk. Een aantal voorbeelden:

• ik heb geleerd dat in de puberteit vrouwen en mannen schaamhaar krijgen
  • Ik heb geleerd dat sex ook goed is
  • Ik heb geleerd dat ik het condoom op een rechte banaan moet doen.

Nou hoop ik bij de laatste dat hij ook heeft begrepen dat het zijn eigen ‘banaan’ is en dat hij niet een banaan met condoom op zijn nachtkastje legt voor hij gaat seksen.

Bij de foto’s zie je er nog een paar.

Alle lessen waren super leerzaam voor beide partijen. Wat zijn we als begeleiding trots!!! De directeur bedankt ons en heeft aan dat de studenten het goed gedaan hebben. Hij zegt: het grootste compliment wat je kan krijgen is dat de leerlingen na je les met een grote smile de les uitkomen. En dat is gelukt. Ik hoor een student zeggen: dit is echt het mooiste wat ik ooit heb gedaan!

Op het schoolplein, een grasveld met bomen, mixen ze nog even met de kinderen. Dan sluiten we af en is het tijd voor lunch.

In de middag is er een keuze programma:

Zwemmen bij de waterval of naar de apen.

Zwemmen was een wens maar is lastig hier. Het meer is niet veilig omdat dat wat rare wormen in kunnen zitten die via je voetzolen naar binnen gaan en je vervolgens ziek van wordt. Er was nog een optie, zwemmen bij een hotel maar met 33 studenten in een bad van 6x6 mtr met de mogelijkheid dat studenten als ze eruit komen licht geven door de chemicaliën, leek ons ook niet best. Dus dan maar de waterval. Daar heerlijk gezwommen en gechilled en…… er was een opname voor de nationale televisie. Nou jullie begrijpen het al! Wij zijn geïnterviewd. Twee studenten en de begeleiders. Vrijdag as. te zien op tv. We krijgen een app als het uitgezonden wordt. Wat zou het tof zijn als we het konden zien. Elke dag weer een verrassing! Te gek! De apen zijn ook geweldig. Ze zijn wat kleiner, al vind ik ze af en toe best groot 🙈, op de parkeerplaats komen de eerste al langs. Er leven 3 groepen in deze buurt. In het wild maar ze worden wel hier in de gaten gehouden. Mooie vacht en het lijkt of ze een brilletje op hebben. Ze komen op je arm zitten maar alleen als je een banaan vast hebt. Het is te grappig. Sommige studenten niet bang en staan meteen met de banaan klaar (het is een dag met bananen, ik denk dat dat de titel wordt) en de eerste apen springen op de arm. Er lopen er met een baby aap 🦍 die springen niet op je, die grissen de banaan liever uit je hand vanuit de boom. Ik sta klaar met een banaan maar hou de omgeving in de gaten of er niet een (te) grote in de buurt is. Snel de banaan onder mijn T-shirt als er een aankomt en op zoek naar een kleinere. Prachtig maar geen polonaise aan mijn lijf met dieren, ik blijk niet de enige te zijn 🤣

We rijden terug naar huis en onderweg maken we tijd voor een spontaan marktbezoek. Wat een markt, studenten vinden het heftig! Het is vooral veel van alles! Veel mensen, veel kleuren , veel spullen, veel geluid, veel dus maar prachtig en veel Afrikaanser ga je het niet krijgen. Diner ….. rijst met een groentensaus en de kippenpoot is vervangen door een ei! En als toetje een BANAAN! welterusten

1. Brit:
    30 maart 2023
    Oh Sien en studenten wat heerlijk! Enjoy X!
  2. Diederik Hiensch:
    30 maart 2023
    Marcelien, je hebt je roeping gemist, nou ja nu zie ik hem, wat een geweldige verslagen.
  3. Patrick:
    30 maart 2023
    Begin al jaloers te worden , wat een mooie reis