Kleurrijke reisdag we krijgen het heen&weer

25 maart 2023 - Golokwati, Ghana

Dag 2: we worden wakker, de een wat beter geslapen dan de ander maar allemaal fris&fruitig aan het ontbijt. Wat bestaat uit scrambled eggs en brood. Het uitchecken gaat zoals het hier gaat, op het gemak, geen stress, geen haast, we beginnen er aan te wennen 😉 er was  maar 1 sleutel kwijt, ene PH uit Numansdorp bleek m in zijn zak te hebben 🤣 Vandaag verplaatsen we ons van Accra naar Golokwati, slechts 250 km maar….. dat kost hier wat tijd. We doen er 5,5 uur over. We starten in Accra in een groot modern winkelcentrum, Accra Mall. Dit zullen de laatste moderne winkels zijn die we bezoeken de komende 10 dagen. We beginnen met de bank, wisselkantoor en pinautomaat. In Ghana 🇬🇭 hebben ze de Ghanese Cedi’s. €1 = Gns 13. Kortom als je pint heb je voor €100 een dik pak papiergeld.

En dan de busjes in om aan een interessante rit te beginnen en interessant is een understatement, het is in alle opzichten overweldigend en er komen wat prikkels binnen. Al toeterend, heel normaal hier, verlaten we Accra. Een strakke asfaltweg ontbreekt over het algemeen net zoals strepen op de weg. Gelukkig geen studenten die gevoelig zijn voor wagenziekte 🤢 de 3 chauffeurs manoeuvreren soepel om alle kuilen en gaten in de weg, we gaan van links naar rechts omdat de weg daar net iets beter is. Langs de weg is het gekkenhuis. Iedereen lijkt hier iets te verkopen! Van pinda’s tot water tot fruit, ruitenwissers, autobanden, appelflappen, kleding, doodskisten ( ja je leest het goed, te koop langs de weg), bananen en nog eens bananen. Vanuit stalletjes, houten huisjes, vanonder de parasol maar de mooiste verkopen vanaf het hoofd! Indrukwekkend wat mensen op hun hoofd zetten en er zonder problemen met hun handel over straat lopen om hun waar te verkopen. We rijden verder en ontmoeten langs de weg nieuwe vrienden, iets hariger maar ze hebben veel van ons weg in hun doen en laten. Apen met….. rooie konten🙉 Gewoon in het wild langs de weg. Te grappig deze beesten. Tijd voor een fotomoment! Door alles wat we onderweg zien ontstaan er mooie gesprekken met studenten. Wat voor een ander leven hebben deze mensen, wat verdienen ze, wat als je hier geboren wordt, zijn ze tevreden, zijn er gelijke kansen voor mannen en vrouwen…..Bewustwording van grote verschillen in culturen zonder te oordelen. Dit maakt deze reis nu al bijzonder!

We stoppen op een prachtig punt bij de Volta rivier en voltabrug voor een korte pauze zodat we even bij kunnen komen van het geschud in de bus, hier kun je letterlijk het heen&weer van krijgen. Dan de laatste etappe naar Golokwati. Hier verblijven we de rest van de tijd. Voor Ghanese begrippen best een lux onderkomen. Er hangen airco’s maar het is een verrassing of dat hij werkt. Wel heeft elke kamer een eigen douche en toilet, oh en er is toiletpapier 🧻 Prettig! Als we aankomen is het eten klaar we worden verwend met rijst, groentestoof en kippenpoten. Prima maaltijd! Tijdens het eten geven we de studenten een compliment voor hun gedrag en hun zorgzaamheid naar elkaar. Ze passen zich goed aan. Er is slechts een stressfactor … red ik het met mijn beltegoed? Daarna samen chillen en even terugblikken op de dag. Heidie vraagt de studenten: “ je hebt veel foto’s gemaakt vandaag. Je mag er een kiezen! Welke wordt dat dan?’ Je begrijpt dat dat na een dag als vandaag een onmogelijk keus is! Het wknd is begonnen maar hier zijn we na twee dagen het besef van dag en tijd al helemaal kwijt. Fijn wknd allemaal!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marlies:
    Geweldig 🤩
  2. Bianca:
    25 maart 2023
    Wat een mooi verslag! Wat zou ik graag met jullie meegaan! Wat een ervaring! Geniet ervan!
  3. Ronald Klomp:
    25 maart 2023
    Wat een reis en wat is het nu al een onvergetelijke ervaring voor studenten en begeleiding.
  4. Anne Marie Westbroek:
    25 maart 2023
    Zo, dan besef je inderdaad weer hoe anders een cultuur kan zijn. Wat een ervaring, hoop dat jullie mooi werk kunnen verrichten.
  5. Liesbeth:
    25 maart 2023
    Wat een mooie reis, en wat een ervaring. Geweldig! Maak er iets moois van en laat een mooie herinnering achter
  6. Yvonne Dewaal:
    25 maart 2023
    Super leuk en fijn dat we jullie reis op deze manier mee mogen maken. Geweldig om te lezen! Veel plezier en geniet er van!
  7. Rachel Verheijen:
    25 maart 2023
    Wat een fantastische reis! En degene die dit schrijft “complimenten”, het leest geweldig ☺️
  8. Diederik Hiensch:
    25 maart 2023
    Geweldig om jullie reis zo te kunnen volgen!