Kippenvel in Ghana 🇬🇭 Op donatiedag

31 maart 2023 - Golokwati, Ghana

Dag 8, donatie-dag! Vandaag staat in het teken van de donaties. Er zijn in de voorbereiding 5 groepen gemaakt, die los van elkaar geld hebben ingezameld voor diverse projecten van de Ghanagangers, de organisatie waar we mee op studiereis zijn. Aan de voorkant is er aan de scholen, Clinic en ziekenhuis gevraagd wat hun ‘verlanglijstje’ is. Dat hebben ze vervolgens gestuurd en studenten hebben op basis daarvan keuzes gemaakt. Vervolgens zijn ze aan de slag gegaan om geld te verzamelen voor hun gekozen projecten. Vandaag gaan de groepen met een begeleider op bezoek bij hun projectleuze. Ze gaan in overleg met de directeur en wat andere belangrijke mensen. En maken ze natuurlijk hun opgehaalde bedrag beken! Indrukwekkend! Iedereen heeft heel veel opgehaald. Voor jullie beeld, we hebben het over bedragen  tussen de €800 en €1850 per groep aan donaties. Voor hier mega bedragen. Daarnaast zijn er nog kniebraces, een beamer en 6 laptops geschonken die we vandaag overhandigen. Dan weten jullie het plan maar natuurlijk eerst het ontbijt!

Ei-Variatie 6 is een feit! Wentelteefjes 😀 met flinke scheppen suiker, ze gaan letterlijk als zoete broodjes. De eerste groepen vertrekken, best spannend. Namelijk niet echt een idee wat je te wachten staat. Sommige moeten later pas naar een school dus blijven hangen. Maar voor hen een mooie klus! Er is een groot playmobiel ziekenhuis geschonken en dat moet nog in elkaar. Ik zie het jeugdsentiment bovenkomen bij de studenten, handleidingen worden opgezocht op internet en er komt een prachtig ziekenhuis te voorschijn. Dit wordt later aan een kleuterklas geschonken op een school waar we heen gaan. De reactie erop is extreem blij! Iedereen wil het zien en aanraken, de meester probeert de boel te organiseren en dat lukt hen aardig maar dat dit een heel welkom cadeau is is duidelijk. Overal worden we hartelijk ontvangen en zijn de hoofden aanwezig maar altijd vergezeld van meerdere medewerkers of docenten. Het wordt serieus genomen! Daarom is mijn verhaal ook zo serieus vandaag 🤣

Studenten gaan in gesprek en hebben altijd het laatste woord. Dit keer in positieve zin. In het ziekenhuis bijvoorbeeld willen ze gaan voor een airco. We kennen het ziekenhuis en de studenten zien niet veel airco’s op de afdeling maar vooral in de administratieve vleugel. Ze geven aan dat ze het graag aan een ‘blauwe lamp’ besteden omdat het dan naar de echte zorg gaat. Ze gaan natuurlijk akkoord als ziekenhuis. Ik ben nooit bevallen dus had ook geen idee van een blauwe lamp maar daar leggen ze pasgeboren baby’s onder en in het hele ziekenhuis was er maar 1! Goed besteed dus. Soms zijn de gesprekken zakelijk soms gebeurt er weer iets wat je totaal niet verwacht! De school waar ik met mijn groep naar toe moet heeft vakantie. Maar als we het terrein oplopen blijken ze er allemaal te zijn. En allemaal zijn er 200! Ze verzamelen in een hele grote ruimte, Stoelen staan er weer klaar. Als ze maar niet denken dat we een solarsysteem komen brengen 😅 we worden op een rij stoelen gezet en worden getrakteerd op het meest warme welkom wat ik ooit heb gehad. Ze spelen op trommels dansen allemaal en het blijft gaan, geen moment op de stoel gezeten! Intens…. Emotioneel…. Kippenvel en het was 40 graden binnen……We hebben een traantje weggepinkt! Wij nog een spelletje met ze gedaan en daarna in overleg met docenten en de headmaster. Samen kwamen we tot een mooi pakket schoolmateriaal. Iedereen blij! Ook in de Clinic en op de andere scholen zijn studenten blij met de keuzes die zijn gemaakt. Al het geld is in bezit van de Ghana gangers en zij houden het proces goed in de gaten. Eerst offertes aanleveren, dan bonnetjes en foto’s. Het geld wordt niet zomaar gegeven.

Lunchtijd! Friet met, daar istie weer, de kippenpoot. Maar hij gaat er goed in! Vanmiddag gaan we, als je wilt, naar een echte Afrikaanse markt. Waar ik gister vond dat alles veel was, moet ik dat vandaag terugnemen het kan namelijk nog heul veul meer! Als je snel overprikkeld bent is dit een slecht idee. Geuren, kleuren, mensen, spullen, kranen, geluiden….. heel veel dus. Het is prachtig, smalle straatjes links rechts wat een kleurrijke chaos. Vrolijke mensen, kleurrijke mensen. Wij hebben in Nederland echt saaie markten! Er wordt gekocht, vooral lappen kleurige stoffen met de meest prachtige patronen. Ik heb al drie keer gezegd dat ik geen stof meer koop, het is weer niet gelukt 🤪 Een klein groepje gaat ook nog even naar een pottenbakkerij waar ze op open vuur alles bakken. Ook daar zijn ze vandaag tevreden met de omzet. Diner is vanavond, let op! De keuze uit beef of vis! Verse tilapia, eerst zijn er wat twijfels maar nadat het geproefd is gaan ze voor de tweede keer. De tilapia is heerlijk, duidelijk niet de gekweekte variant. Vanavond worden ook alles jurken, rokjes, topjes, broeken en overhemden door de naaister afgegeven. Wat heeft die geweldig werk verricht. Iedereen ziet er prachtig uit! Studenten zijn er zichtbaar superblij mee. De modeshow gaat maar door. Komende zomer gaan de studenten Afrikaans de zomer door met deze prachtige tastbare herinnering. Na de briefing voor morgen gaan de CIOSsers en Floortje de sportdag voorbereiden. Ik beloof jullie dat wordt morgen spektakel! Welterusten voor nu

1. Anne Marie Westbroek:
    31 maart 2023
    Wat een reis! Zelfs hier worden we er emotioneel van. 😘
  2. Nina:
    31 maart 2023
    Prachtig om jullie op deze manier te volgen. Wat een mooie reis
  3. Helene:
    Wat een indrukken
  4. Ilse:
    1 april 2023
    Blijven schrijven….zo fijn om erbij te mogen zijn🙏